Speedtest

Hoe snel is jouw internet? Doe de NLEx-speedtest en check welke snelheid haalbaar is op jouw adres.

Supersnel surfen

Doe de speedtest

Supersnel surfen. Wij begrijpen dat je dat graag wil. Maar wat is je huidige internetsnelheid eigenlijk? En welke internetsnelheid kan je op jouw adres maximaal halen? Je bent er in een paar minuutjes achter met onze speedtest en postcodecheck! Klik op onderstaande buttons om te checken welke internetsnelheid je nu hebt en welke internetsnelheid je via NLEx maximaal kunt halen op jouw adres. 

Wat is mijn huidige internetsnelheid?              Maximale snelheid via NLEx op mijn postcode

Supersnel internet via NLEx

Met het betrouwbare netwerk van KPN

Lage prijzen en tóch een betrouwbaar netwerk. Bij NLEx heb je een standaard alles-in-1-pakket al vanaf €29,95 voor de eerste 9 maanden. Daarna betaal je maar €39,95 per maand. En als je nu overstapt, krijg je ook nog een gratis wifi-versterker cadeau. Want wij begrijpen dat je wifi écht moet werken. Bekijk het aanbod, bereken je voordeel en stap ook over op dit knetterscherpe aanbod. Al meer dan 50.000 NLEx-klanten gingen je voor. Join the circle!

Check het aanbod

Overstappen

Van aanmelding tot levering

1

Je ontvangt binnen een minuutje een bevestiging van je aanmelding. We gaan dan gelijk aan de slag om je alles-in-1-contract op te maken. Je ontvangt je contract binnen enkele dagen.

roadmap-item

Bevestiging aanmelding + alles-in-1-contract

2

Vanaf het moment dat we je alles-in-1-contract naar je verzonden hebben, gaat de wettelijke bedenktijd van 14 kalenderdagen in. Binnen de bedenktijd kun je het alles-in-1-contract annuleren zonder opgaaf van reden. Maar we houden je er natuurlijk veel liever gewoon bij!

roadmap-item

Wettelijke bedenktijd

3

Met onze gratis overstapservice regelen wij de volledige overstap. Wij zeggen het contract op bij je huidige provider (dat kan wel alleen als je nu bij KPN, Netvisit, Online, Plinq, T-mobile Thuis, Tele2, Telfort, XS4ALL, Delta of Ziggo klant bent). We zorgen ervoor dat je tijdens de overstap niet zonder internet en tv komt te zitten of door je overstap extra moet betalen. Zit je bij een andere provider, bij meerdere providers of ga je binnenkort verhuizen? Dan moet je zelf je contract opzeggen.

roadmap-item

Overstapservice

4

Heb je gekozen voor installatie door een installateur? Dan bellen we je binnen enkele dagen na aanmelding om een installatieafspraak te maken. Was je klant bij Ziggo? Dan komt de installateur gratis bij je langs. Ook als je voor een glasvezelpakket kiest, komt de installateur gratis langs.

roadmap-item

Installatieafspraak

5

Bij NLEx betaal je je maandelijkse bedrag voorafgaand aan de maand van levering. Het maandelijkse bedrag voor de eerste maand wordt dus voordat je online gaat van je rekening afgeschreven.

roadmap-item

Eerste incasso

6

Het alles-in-1-pakket met daarin alle apparatuur die je nodig hebt om online te kunnen, wordt naar je huis gestuurd. We verzenden het pakket met de pakketservice van PostNL. Je ontvangt van te voren een mailtje met daarin een Track & Trace-code als we het pakket op de post hebben gedaan, zo weet je precies wanneer je ‘m thuis kunt verwachten.

roadmap-item

Alles-in-1-pakket bezorgd

7

Ga je zelf installeren? In het pakket zit een handig stappenplan, zodat je zo door de installatie heen vliegt. We raden je aan om de producten niet eerder dan op de activatiedatum te installeren. Het kan na installatie een paar uurtjes duren voordat je echt online bent. Heb je gekozen voor een installateur? Dan wordt het voor je geregeld!

roadmap-item

Installatie

Nog sneller?

Heb je al internet via NLEen wil je je internetsnelheid graag verbeteren? Neem dan eens een kijkje op onze Service Hub of neem contact op met een van onze experts via 0800-4664. Je mag onze experts natuurlijk ook bellen als je nu bij een andere provider zit, maar graag advies wil!

Internetsnelheid via WiFi is lager dan verwacht

Alles tiptop in orde wat betreft je internet. Dacht je. En dan valt je internetsnelheid tegen. Grote kans dat dit te maken heeft met je WiFi-signaal, dat ervoor zorgt dat jij draadloos kan internetten. We delen graag een aantal WiFi-tips met je. Zo kan jij straks overal in en rondom je huis internetten.

 

Plaatsing van je modem
Je WiFi-signaal gaat niet zomaar onverstoord door je huis. In je huis zijn namelijk letterlijk veel stoorzenders die ervoor zorgen dat je WiFi-signaal zwak, traag of instabiel is. Voorbeelden hiervan zijn: een magnetron, bluetooth, een autoalarm, een draadloze muis of andere WiFi-netwerken in je buurt. Ook dingen als gewapend beton, vloerverwarming, vloerisolatie en radiatoren kunnen voor een zakker signaal zorgen en daardoor dus voor een lagere internetsnelheid. Materialen als glas, spiegels en water kaatsen een WiFi-signaal terug. Het signaal lijkt daardoor sterk, maar de communicatie raakt verstoord en het signaal komt niet goed aan bij je apparaat. Een erg belangrijk punt is de plaatsing van je modem. Aan de ene kant moet je je modem zo dicht mogelijk bij je ISRA-punt (de hoofdaansluiting voor je koperverbinding, daar waar de kabel van je netwerkbeheerder het huis binnenkomt) plaatsen, maar daar tegenover staat dat je stoorzenders zoveel mogelijk wil vermijden. Zet je modem dus bijvoorbeeld niet in of onder een kastje.

Het juiste WiFi-kanaal
Andere WiFi-netwerken in de buurt zorgen vaak voor ruis en daardoor voor een tragere internetsnelheid. Je kunt instellen op welk kanaal je modem het signaal uitzendt en eventueel ook ‘schuiven’ over de 2.4 of 5 GHz-band voor zo min mogelijk ruis en dus de best mogelijke verbinding (zie het een beetje als het op de ouderwetse manier zoeken naar een radiozender). De 2.4 GHz-band heeft in Europa 13 kanalen. De 5 GHz-band heeft een korter bereik, maar wel een sterker signaal dan de 2.4 GHz-band. Houd er wel rekening mee dat niet elk apparaat 5 GHz ondersteunt.

Er zijn gratis programma’s te downloaden waarmee je alle WiFi-netwerken in de buurt kunt zien (bijvoorbeeld WiFi-analyzer in Google Play). Op punten waar WiFi-netwerken elkaar overlappen, is de verbinding slechter. Ons advies; gebruik altijd kanaal 1, 16 of 11. Als iedereen die kanalen gebruikt, is er zo min mogelijk overlap.

De sterkte van een WiFi-signaal wordt uitgedrukt in dBm (decibel per milliwatt). Een goede sterkte is -50 tot -60 dBm. Hoe lager, hoe zwakker. Gebruik je de WiFi-analyzer en zie je een WiFi-netwerk met een zwak signaal? No worries. Dat hoef je niet per se te vermijden. Zwak betekent namelijk ook weinig storing vanuit andere apparaten.

Je WiFi-kanaal wijzigen
Je kunt je WiFi-kanaal wijzigen door in te loggen op je modem. Doe dit op een apparaat dat verbonden is met het modem.

  • Ga naar 192.168.2.254. Log je voor het eerst in? Gebruik ‘admin’ als gebruikersnaam en laat het wachtwoordveld leeg. Als je ingelogd bent, krijg je meteen de optie om een persoonlijke gebruikersnaam en een wachtwoord aan te maken.
  • Klik in de bovenste menubalk op ‘WiFi’.
  • Nu even doorscrollen naar de optie ‘WiFi global configuration’.
  • Bij ‘channel’ selecteer je vervolgens het gewenste kanaal (onder 2.4 of 5 GHz).

In deze omgeving kun je trouwens ook je WiFi-wachtwoord en netwerknaam wijzigen.

Internetsnelheid via kabel is lager dan verwacht

Toen je je aanmelding bij ons regelde, lieten we je direct zien wat de verwachte internetsnelheid was op je adres. Controleer gelijk even via onze postcodecheck wat nu de verwachte snelheid is op je adres. Haal je deze snelheid niet? Dan gaan we daar gelijk iets aan doen! Lees snel verder.

 

Wil je weten of je de verwachte internetsnelheid eigenlijk wel behaald? Doe de speedtest! Dit kun je doen op een apparaat dat door middel van een internetkabel is aangesloten op je modem. Zo weet je direct of je internetsnelheid overeenkomt met de verwachte snelheid.

Jammer, de internetsnelheid uit de speedtest blijkt lager dan verwacht
Dit kan verschillende oorzaken hebben. Er zijn veel verschillende factoren die de snelheid beïnvloeden. Gebruik je bijvoorbeeld verouderde kabels? Of heb je een te lange kabel tussen je modem en de hoofdaansluiting? Het heeft gevolgen voor je verbinding en op die manier haal je nooit de optimale internetsnelheid. Om te zien wat de beïnvloeders zijn van jouw internetsnelheid, moet er eerst vastgesteld worden wat de snelheid is die op je modem binnenkomt.

Controleer de snelheid die op je modem binnenkomt
Om de internetsnelheid te achterhalen die op je modem binnenkomt, moet je eerst inloggen op je modem. Weet je niet hoe dat werkt? We helpen je graag! Verbind het apparaat waarmee je wil inloggen met jouw WiFi-netwerk. Open dan een nieuwe browser en ga naar mijnmodem.kpn of http://192.168.2.254. Is het de eerste keer dat je inlogt op je modem? Je gebruikersnaam is dan ‘admin’. Je kunt het wachtwoordveld leeglaten. Als je ingelogd bent, krijg je meteen de optie om een persoonlijke gebruikersnaam en een wachtwoord aan te maken. Ben je al eens ingelogd geweest? Gebruik dan je persoonlijke inloggegevens.

Is het inloggen gelukt? Mooi. Klik dan op ‘status’, vervolgens op ‘geavanceerd’ en dan op ‘DSL’. Je ziet dan de ‘actual rate’ en de ‘attainable rate’. Je internetsnelheid wordt hier in kb/s weergegeven. Deel dit getal door 1.000 en je weet wat jouw internetsnelheid is in Mb/s.

Actual rate is gelijk aan de verwachte snelheid
Komt je actual rate overeen met de verwachte snelheid op je adres? Top! Je ontvangt dan ook die verwachte snelheid. Toch kan het dan zo zijn dat je internetsnelheid uit de speedtest lager is. Dit kan liggen aan de kabels of de apparaten die je op je modem hebt aangesloten. Controleer je apparaten door alle apparaten van je modem af te halen en vervolgens de apparaten 1 voor 1 aan te sluiten en steeds opnieuw met de speedtest te meten wat je internetsnelheid dan is.

Attainable rate is lager dan de verwachte snelheid
Is je attainable rate lager dan de verwachte snelheid? Een verklaring daarvoor kan zijn dat je modem nog aan het ‘intrainen’ is (automatisch optimaliseren van je netwerk, net na de aansluiting van je modem). Dit kan tot 10 dagen na de installatie duren. In deze periode kan de attainable rate dus nog stijgen. Is de attainable rate na 10 dagen toch nog lager dan verwacht? Controleer dan even of je modem wel direct op de hoofdaansluiting is aangesloten. Je moet namelijk het modem direct aansluiten op het punt waar je ISRA-punt binnenkomt. Hoe meer kabels je gebruikt en hoe langer de kabels zijn, hoe lager je internetsnelheid zal zijn. Is het modem wel gewoon direct aangesloten op het ISRA-punt, maar is je attainable rate toch nog steeds lager dan de verwachte internetsnelheid? Neem dan vooral even contact op met onze Klantenservice. Dan gaan we samen op zoek naar een oplossing.

 

WiFi-versterker

Bij NLEx begrijpen we dat een goede WiFi-dekking belangrijk is. Daarom krijg je bij ons een gratis WiFi-versterker bij je abonnement. Deze WiFi-versterker vergroot het bereik van je WiFi, waardoor je overal in en rondom je huis online kunt zijn. Zelfs op zolder of in je tuin! Installeren is zo gepiept. De uitleg vind je hier.

Koper en glasvezel

Er zijn 2 soorten aansluitingen; koper en glasvezel. Het type aansluiting heeft impact op je internetsnelheid. Koper is vaak langzamer dan glasvezel. Internet via een koperaansluiting gaat via het traditionele telefoonnetwerk. De internetsnelheid die je kan halen is dan afhankelijk van de afstand tot de wijkcentrale. Glasvezel is precies wat het zegt dat het is: een flinterdunne vezel gemaakt van een speciaal soort glas. Met behulp van een laserlicht worden digitale gegevens betrouwbaar en supersnel via de glasvezel heen en weer gestuurd. Up- en downloaden via glasvezel is daarom altijd even snel. De lengte van de kabel heeft hierop geen invloed, je haalt altijd de maximale internetsnelheid.

Neem je bijvoorbeeld 100 Mb/s af op een koperaansluiting, dan kan je hier in werkelijkheid vaak maar 70 Mb/s van halen. Als je 100 Mb/s afneemt via een glasvezelaansluiting, dan zal je die 100 Mb/s ook daadwerkelijk halen. Benieuwd naar je huidige internetsnelheid? Doe de speedtest op onze website. Ben je ook benieuwd geworden naar hoe snel het eigenlijk kan op je adres? Doe dan snel de postcodecheck!

De juiste internetsnelheid

Benieuwd welke internetsnelheid voor jou voldoende is? Dat is totaal afhankelijk van jouw internetgedrag. Zoek je alleen soms iets op via Google en check je af en toe je mail of ben je een fanatieke gamer of filmkijker via bijvoorbeeld Netflix? Deze opties vragen beide om een andere internetsnelheid. Bekijk de mogelijkheden op jouw adres via de postcodecheck op onze website.

Verschil downloaden vs uploaden
Als je ons aanbod voor internet bekijkt op jouw adres, dan zie je dat we in internetsnelheid onderscheid maken tussen downloaden en uploaden. Als je iets downloadt, dan haal je een bestand op; bijvoorbeeld een foto die je per e-mail ontvangen hebt of dat ene nieuwe liedje van je favoriete artiest. De snelheid waarin je het bestand ‘binnen’ hebt hangt af van je maximale downloadsnelheid. Het tegenovergestelde is uploaden van een bestand; als je bijvoorbeeld een bestand verstuurt naar iemand anders. De download- en uploadsnelheid worden beide uitgedrukt in Mb/s.

De juiste internetsnelheid voor jou
Op zich heel logisch, maar hoe intensiever je gebruikmaakt van je internetverbinding, hoe hogere snelheid de voorkeur heeft. Surf je alleen wat rond op internet, check je zo nu en dan je e-mail en doe je dit alles op 1 pc? Dan heb je eigenlijk niet zo'n hoge internetsnelheid nodig. 4 tot 8 Mb/s is voor jou dan voldoende. Gebruik je je internet ook voor het terugkijken van je favoriete tv-programma’s of het bekijken van de nieuwste vlogs, download je zo nu en dan muziek en gebruik je hiervoor meerdere pc’s of tablets? Dan wordt een internetsnelheid van 20 Mb/s geadviseerd. Kijk je graag de nieuwste films, download je veel muziek of ben je een fanatieke gamer? Dan vraag je meer van je internet dan bovenstaande gebruikers en wordt een hogere internetsnelheid aangeraden.