Consumentenbond

Welkom bij de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE). Op 5 november 2013 hebben wij het meest voordelige 1-jarige energiecontract kunnen aanbieden aan de deelnemers van het energiecollectief van de Consumentenbond. Als deelnemer van dit energiecollectief kun je nu profiteren van zeer gunstige vaste tarieven voor elektriciteit en gas. Ben je al klant bij NLE, dan kun je ook kiezen voor een 1-jarig of 3-jarig energiecontract.

Aanmelden via de Consumentenbond

Je kunt je alleen via de Consumentenbond aanmelden voor deze speciale aanbieding. Ga voor meer informatie naar www.consumentenbond.nl/energiecollectief.

Tarieven en korting

Je profiteert een jaar lang van zeer lage leveringstarieven voor elektriciteit en gas. Bovendien krijg je een flinke korting op de jaarnota: 50 euro (incl. btw) voor elektriciteit en 50 euro (incl btw) voor gas, mits je aan de voorwaarden voldoet.

In je persoonlijke overzicht op de website van Consumentenbond kun je de tarieven en voorwaarden nalezen. Je ontvangt binnen een week na je aanmelding een overzicht van je tarieven en de voorwaarden per post.

Volledige overstapservice

Wij zorgen ervoor dat jouw overstap naar NLE snel en probleemloos verloopt.

  • Afhankelijk van de resterende looptijd van de overeenkomst bij je vorige leverancier of een door jou opgegeven ingangsdatum, bepalen wij de startdatum van de energielevering op je adres. Doorgaans duurt de volledige verwerking van de overstap vier tot acht weken. 
  • Enkele dagen na je aanmelding ontvang je per post je nieuwe energiecontract met daarin de schriftelijke bevestiging van je aanmelding, een overzicht van de tarieven en de voorwaarden.
  • Ongeveer een week voor de start van de levering van stroom en gas ontvang je een meterstandenkaart. Het is van belang dat je de meterstanden dan zo snel mogelijk opschrijft en aan ons doorgeeft. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen meterstandenkaart. Hiermee wordt bepaald wat jouw verbruik is zodat je maandelijkse voorschotbedrag kan worden berekend.
  • Wij zeggen de overeenkomst bij je huidige leverancier voor je op. 
  • Zodra de energielevering aan jou start, ontvang je hiervan een bevestiging met de hoogte van je maandelijkse voorschotbedrag.

Overstapteam voor vragen en advies

Voor de deelnemers aan energiecollectief van de Consumentenbond staat een speciaal overstapteam van NLE klaar. Dit team staat graag tot jouw beschikking voor al je vragen over je aanmelding en over de verdere verwerking van je overstap. Zij zijn te bereiken via consumentenbond@nle.nl of via 088-730 7307 (lokaal tarief, op werkdagen van 09:00 tot 17:00).

Groene stroom

Onze groene stroom is voor 100% opgewekt uit waterkracht.

Voorschotbedrag en verbruik

Na afronding van de overstap ontvang je van NLE een schriftelijke bevestiging met de hoogte van je maandelijkse voorschot. Het voorschotbedrag is gebaseerd op jouw standaard jaarverbruik zoals wij dit van de netbeheerder doorkrijgen. Je ontvangt enkele weken na je aanmelding een meterstandenkaart, zodat je je actuele meterstanden kunt opgeven. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen meterstandenkaart. Deze standen worden gebruikt voor de berekening van jouw standaard jaarverbruik. Omdat het standaard jaarverbruik kan afwijken van het verbruik dat je bij je aanmelding hebt opgegeven aan de Consumentenbond, kan het voorschotbedrag ook verschillen van de inschatting van de kosten die door de Consumentenbond is gemaakt op basis van het door jou opgegeven verbruik.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op de veelgestelde vragen.

1. Wanneer geef ik mijn meterstanden door?

Wij sturen je een meterstandenkaart toe waarmee je de meterstanden kunt doorgeven. Je ontvangt deze ongeveer een week voordat wij starten met de energielevering op jouw adres. Het is van belang dat je de actuele meterstanden dan ook zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen meterstandenkaart.

2. Wanneer start de levering op mijn adres?

De volledige verwerking van de overstap duurt doorgaans vier tot acht weken vanaf het moment van de aanmelding. Wij controleren eerst in het landelijke register of je nog een contract voor bepaalde tijd hebt bij een andere energieleverancier.

  • Als je momenteel geen ander energiecontract voor bepaalde tijd hebt, dan zullen wij naar verwachting vier tot acht weken na je aanmelding starten met de energielevering op jouw adres.
  • Heb je een contract met een vaste looptijd dat uiterlijk tot 6 maanden na verkoopdatum afloopt, dan starten wij met leveren als je oude contract afloopt. Zo voorkomen we dat je een boete krijgt vanwege contractbreuk. Je ontvangt hierover binnen een week na je aanmelding schriftelijk bericht van de Nederlandse Energie Maatschappij.
  • Heb je een contract met een vaste looptijd dat afloopt na 6 maanden na verkoopdatum, dan zullen wij de levering binnen vier tot acht weken overnemen. Wij stellen de levering dus niet uit tot je oude contract is afgelopen. Je huidige energieleverancier kan in dit geval een opzegvergoeding in rekening brengen. Je ontvangt hierover binnen een week na je aanmelding schriftelijk bericht van NLE. ​

Zodra wij starten met leveren, ontvang je hierover een schriftelijke bevestiging met daarin ook de hoogte van je maandelijkse voorschotbedrag.

3. Meldt NLE mij af bij mijn huidige leverancier?

Wij zeggen het contract met je huidige energieleverancier voor je op. Dat hoef je dus niet zelf te doen.

4. Krijg ik de opzegvergoeding van mijn vorige leverancier terug?

Wij controleren eerst in het landelijk register of je ergens anders een lopend energiecontract hebt. Heb je volgens het register een energiecontract met een vaste looptijd dat tot 6 maanden na verkoopdatum afloopt, dan starten wij met leveren als je oude contract afloopt. Zo voorkomen we dat je een boete krijgt vanwege contractbreuk. Heb je een contract met een vaste looptijd dat na 6 maanden na verkoopdatum afloopt, dan stellen wij de levering niet uit maar gaan binnen vier tot acht weken over tot levering. Als je vorige energieleverancier je dan een opzegvergoeding in rekening brengt omdat je het contract voortijdig hebt verbroken, wordt dit niet door NLE vergoed.

5. Kan ik me ook aanmelden via het energiecollectief als ik al klant ben bij NLE?

Ook als je al klant bent bij NLE, kun je ook kiezen voor de tarieven van het energiecollectief. Houd echter wel rekening met het volgende:

  • Als je al een contract met een vaste looptijd hebt dat uiterlijk 6 maanden na verkoopdatum afloopt, dan gaat het nieuwe energiecontract (en de daarbij horende tarieven) in zodra je oude contract is afgelopen. Je krijgt hierover binnen een week na je aanmelding een schriftelijke bevestiging.
  • Heb je een contract met een vaste looptijd dat afloopt na 1 mei 2014, dan vervangt het nieuwe contract (en de daarbij horende tarieven) per 1 mei 2014 het oude contract. Alle eventuele rechten op (toekomstige) kortingen behorende bij je oude contract komen bovendien te vervallen. Je ontvangt binnen een week na je aanmelding bericht als deze situatie voor jou van toepassing is.

6. Ik wil alsnog afzien van mijn keuze, waar kan ik dat melden?

Je kunt de overeenkomst binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de schriftelijke bevestiging aanmelding annuleren. Dit kun je schriftelijk of telefonisch doorgeven aan ons speciale overstapteam. Je vindt de contactgegevens hierboven.

7. Wat gebeurt er als mijn contract over 1 of 3 jaar is afgelopen?

Na afloop van het contract blijft NLE gewoon doorleveren tegen de dan geldende tarieven totdat je overstapt naar een andere leverancier of een nieuw contract met NLE aangaat. Je kunt na afloop van het contract ieder moment overstappen naar een andere energieleverancier, met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen. Je bent dan dus niet gebonden aan een 'stilzwijgende verlenging' van 1 jaar. NLE zal je ruim van tevoren een aanbod doen.

8. Ik heb een vraag over mijn overstap of over een brief die ik heb ontvangen over de overstap, waar kan ik terecht?

Wij hebben een speciaal overstapteam. Dit team staat graag tot je beschikking voor al je vragen over je aanmelding en de verdere verwerking van de overstap. Je vindt de contactgegevens hierboven.

9. Wanneer weet ik wat ik maandelijks betaal?

Na afronding van de overstap ontvang je van ons een schriftelijke bevestiging, daarin staat ook je maandelijkse voorschotbedrag.

10. Hoe wordt het maandelijkse voorschotbedrag berekend?

Het maandelijkse voorschotbedrag wordt berekend op basis van je tarieven en je standaard jaarverbruik. Het standaard jaarverbruik is het gemiddelde verbruik in jouw woning dat door de netbeheerder wordt berekend op basis van het verbruik in de afgelopen jaren. Met het standaard jaarverbruik dat wij van de netbeheerder doorkrijgen, berekenen wij je maandelijkse voorschot. Het standaard jaarverbruik kan afwijken van het verbruik dat je aan de Consumentenbond hebt opgegeven bij je aanmelding, daarom kan het voorschotbedrag ook afwijken van de inschatting van de kosten die door de Consumentenbond is gemaakt.