Vereniging Eigen Huis

Welkom bij de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE). Op 14 november 2017 hebben wij voor de 14e keer een zeer voordelig 1-jarig energiecontract kunnen aanbieden aan de deelnemers van de Collectieve Inkoop Energie van Vereniging Eigen Huis. Je profiteert hiermee van één van de voordeligste contracten voor elektriciteit en gas. Ben je al klant bij NLE, dan kun je ook kiezen voor een 3-jarig energiecontract.

Aanmelding

Als je hebt deelgenomen aan de Collectieve Inkoop Energie van 14 november 2017, ontvang je van Vereniging Eigen Huis een persoonlijk aanbod per e-mail. Je kunt je alleen via Vereniging Eigen Huis aanmelden voor deze speciale aanbieding.

Tarieven

In je persoonlijke overzicht op de website van Vereniging Eigen Huis kun je de tarieven nalezen. Uiterlijk binnen 10 werkdagen na je aanmelding ontvang je per e-mail jouw nieuwe energiecontract met hierin de energietarieven.

Groene stroom

Het aanbod van de Collectieve Inkoop Energie betreft altijd groene stroom en gas. Bij het aanbod van de huidige Collectieve Inkoop Energie wordt de stroom 100% opgewekt met Nederlandse windenergie.

Volledige overstapservice

Wij zorgen ervoor dat je overstap naar NLE snel en probleemloos verloopt.

  • Afhankelijk van de resterende looptijd van de overeenkomst bij je vorige leverancier of een door jou opgegeven ingangsdatum, bepalen wij de startdatum van de energielevering op je adres. Doorgaans duurt de volledige verwerking van de overstap vier tot acht weken.
  • Enkele dagen na je aanmelding ontvang je per e-mail je nieuwe energiecontract met de tarieven en voorwaarden ook zal het termijnbedrag bekend gemaakt worden.
  • Ongeveer een week voor de start van de levering van stroom en gas ontvang je een meterstandenkaart per e-mail. Het is van belang dat je de meterstanden dan zo snel aan ons doorgeeft. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen e-mail om je meterstanden door te geven. 
  • Wij zeggen de overeenkomst bij je huidige leverancier voor je op.

Overstapteam voor vragen en advies

Voor de deelnemers aan de Collectieve Inkoop Energie van Vereniging Eigen Huis staat een speciaal overstapteam klaar. Dit team staat graag tot je beschikking voor al je vragen over je aanmelding en over de verdere verwerking van je overstap. Zij zijn te bereiken via eigenhuis@nle.nl of via 088-7307307 (lokaal tarief, werkdagen van 09:00 tot 17:00).

Onderaan deze pagina vind je de antwoorden op veelgestelde vragen. 

Voorschotbedrag en verbruik

Bij het versturen van je energiecontract ontvang je van ons de hoogte van je maandelijkse voorschotbedrag. Het voorschotbedrag is gebaseerd op je standaard jaarverbruik zoals wij dit van de netbeheerder doorkrijgen. Je ontvangt over enkele weken nog een e-mail om je meterstanden door te geven, zodat je je actuele meterstanden kunt opgeven. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen e-mail. Deze standen worden gebruikt voor de berekening van je standaard jaarverbruik. Omdat het standaard jaarverbruik kan afwijken van het verbruik dat je bij je aanmelding heeft opgegeven aan Vereniging Eigen Huis, kan het voorschotbedrag ook verschillen van de inschatting van de kosten die door Vereniging Eigen Huis is gemaakt op basis van het door jou opgegeven verbruik.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op de meestgestelde vragen.

1. Wanneer geef ik mijn meterstanden door?

Wij sturen een e-mail waarin wij vragen om je meterstanden door te geven. Je ontvangt deze ongeveer een week voordat wij starten met de energielevering op jouw adres. Het is van belang dat je de actuele meterstanden dan ook zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen e-mail.

2. Wanneer start de levering op mijn adres?

De volledige verwerking van de overstap duurt doorgaans vier tot acht weken vanaf het moment van de aanmelding. Wij controleren eerst in het landelijke register of je nog een contract voor bepaalde tijd hebt bij een andere energieleverancier.

Als je momenteel geen ander energiecontract voor bepaalde tijd hebt, dan zullen wij naar verwachting vier tot acht weken na je aanmelding starten met de energielevering op jouw adres.
Heb je een contract met een vaste looptijd dat uiterlijk tot 4 augustus 2018 loopt, dan starten wij met leveren als je oude contract afloopt. Zo voorkomen we dat je een boete krijgt vanwege contractbreuk. Je ontvangt hierover binnen een week na je aanmelding schriftelijk bericht van NLE.

Heb je een contract met een vaste looptijd dat afloopt na 4 augustus 2018, dan zullen wij de levering binnen vier tot acht weken overnemen. Wij stellen de levering dus niet uit tot je oude contract is afgelopen. Je huidige energieleverancier kan je in dit geval een opzegvergoeding in rekening brengen. Je ontvangt hierover binnen een week na je aanmelding schriftelijk bericht van NLE.

Ongeveer 15 dagen voor de start van de levering ontvang je van ons een mailtje waarin we aangeven dat de eerste incasso eraan komt. Bij een succesvolle incasso zullen wij starten met leveren. 

3. Meldt NLE mij af bij mijn huidige leverancier?

Wij zeggen het contract met je huidige energieleverancier voor je op. Dat hoeft je dus niet zelf te doen.


4. Krijg ik de opzegvergoeding van mijn vorige leverancier terug? 

Wij controleren eerst in het landelijk register of je ergens anders een lopend energiecontract hebt. Heb je volgens het register een energiecontract met een vaste looptijd dat tot 4 augustus 2017 loopt, dan starten wij met leveren als je oude contract afloopt. Zo voorkomen we dat je een boete krijgt vanwege contractbreuk. Heb je een contract met een vaste looptijd dat na 4 augustus 2017 afloopt, dan stellen wij de levering niet uit maar gaan binnen vier tot acht weken over tot levering. Als je vorige energieleverancier je dan een opzegvergoeding in rekening brengt omdat je het contract voortijdig hebt verbroken, wordt dit niet door NLE vergoed. 

5. Kan ik me ook aanmelden via de Collectieve Inkoop Energie als ik al klant ben bij NLE?

Ook als je al klant bent bij NLE, kun je ook kiezen voor de tarieven van de Collectieve Inkoop Energie. Houd echter wel rekening met het volgende:

Als je al een contract met een vaste looptijd hebt dat uiterlijk 1 augustus 2018 afloopt, dan gaat het nieuwe energiecontract (en de daarbij horende tarieven) in zodra je oude contract is afgelopen. Je krijgt hierover binnen een week na je aanmelding een schriftelijke bevestiging.
Heb je een contract met een vaste looptijd dat afloopt na 1 augustus 2018, dan vervangt het nieuwe contract (en de daarbij horende tarieven) per 1 augustus 2018 het oude contract. Alle eventuele rechten op (toekomstige) kortingen behorende bij je oude contract komen bovendien te vervallen. Je ontvangt binnen een week na je aanmelding bericht als deze situatie voor jou van toepassing is.

6. Ik wil alsnog afzien van mijn keuze, waar kan ik dat melden?

Je kunt de overeenkomst binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de bevestigingsmail annuleren. Dit kun je schriftelijk of telefonisch doorgeven aan ons speciale overstapteam. Je vindt de contactgegevens hierboven. 

7. Wat gebeurt er als mijn contract over 1 of 3 jaar is afgelopen

Na afloop van het contract blijft NLE gewoon doorleveren tegen de dan geldende tarieven totdat je overstapt naar een andere leverancier of een nieuw contract met NLE aangaat. Je kunt na afloop van het contract ieder moment overstappen naar een andere energieleverancier, met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen. Je bent dan dus niet gebonden aan een 'stilzwijgende verlenging' van 1 jaar. NLE zal je ruim van tevoren een aanbod doen.

8. Ik heb een vraag over mijn overstap of over een e-mail die ik heb ontvangen over de overstap, waar kan ik terecht?

Wij hebben een speciaal overstapteam voor de deelnemers aan de Collectieve Inkoop Energie van Vereniging Eigen Huis. Dit team staat graag tot je beschikking voor al je vragen over je aanmelding en de verdere verwerking van je overstap. Je vindt de contactgegevens hierboven.

9. Wanneer weet ik wat ik maandelijks betaal?

Na de aanmelding ontvang je van ons het energiecontract, daarin staat ook je maandelijkse voorschotbedrag.

10. Hoe wordt het maandelijkse voorschotbedrag berekend?

Het maandelijkse voorschotbedrag wordt berekend op basis van je tarieven en je standaard jaarverbruik. Het standaard jaarverbruik is het gemiddelde verbruik in jouw woning dat door de netbeheerder wordt berekend op basis van het verbruik in de afgelopen jaren. Met dit standaard jaarverbruik berekenen wij je maandelijkse voorschot. Het standaard jaarverbruik kan afwijken van het verbruik dat je aan Vereniging Eigen Huis hebt opgegeven bij je aanmelding, daarom kan het voorschotbedrag ook afwijken van de inschatting van de kosten die door de vereniging is gemaakt.