Testpagina

Testartikel

Testartikel

Energie

Elektriciteit

Beetje groen

Waterkracht.

Groen

Europese wind.

Groen

Nederlandse wind.

Gas

In 2014 leverden wij ca. 700 miljoen kubieke meter gas. Toch fijn dat we dat niet uit eigen magazijn leveren.

Bekijk de energieprijzen

'Kom erbij'-bonus*

  Elektriciteit (inc. btw) Gas (inc. btw)
Op eerste jaarnota

Elektriciteit

Volgens onze gegevens is er geen elektriciteitaansluiting aanwezig op de door jou ingevulde postcode-huisnummer-combinatie. Deze gegevens worden daarom niet getoond.

Elektriciteit

Tarieven inclusief btw en overheidsheffingen, per kWh.
  Beetje groen:
waterkracht
Groen:
Europese wind
Groen:
Nederlandse wind
Enkele meter
Dubbele meter
Normaaltarief
Daltarief
Vaste leveringskosten
per maand

Als je gebruikmaakt van een dubbeltarief, wordt je elektriciteit afgerekend tegen twee tarieven. Dit zijn het normaal- en het daltarief. Het normaaltarief ligt altijd wat hoger dan het daltarief en geldt overdag. Het daltarief gaat 's avonds in en geldt 's nachts, in weekenden en op nationaal erkende feestdagen. Afhankelijk van de regio waar je woont, gaat jouw daltarief in om 21:00 of om 23:00 uur 's avonds. De eindtijd van het daltarief is in alle gevallen 07:00 uur 's ochtends. Deze onderverdeling is door de netbeheerders bepaald.

Gas

Volgens onze gegevens is er geen gasaansluiting aanwezig op de door jou ingevulde postcode-huisnummer-combinatie. Deze gegevens worden daarom niet getoond.

Gas

Tarieven inclusief btw en overheidsheffingen, per m3.
Vaste leveringskosten
per maand

Je ontvangt de volledige bonus wanneer je zowel elektriciteit als gas afneemt. Neem je maar 1 product af, dus alleen gas of elektriciteit, dan ontvang je de helft van de totale bonus. Klanten van Nuon, Essent en Eneco ontvangen tijdelijk 50,- euro extra  (25,- euro per product) 'Kom erbij'-bonus bij 1- en 3-jarigcontract met 100% Europese windstroom, bovenop de 'Kom erbij'-bonus in het overzicht. De bonus wordt verrekend op de eerste jaarnota. Je zult begrijpen dat we geen bonus uitkeren als je een betalingsachterstand hebt of als je het energiecontract voortijdig beëindigt.

Veelgestelde vragen

Overstappen

Hoe kan ik mij aanmelden als klant?

Je kunt je gemakkelijk aanmelden via de aanmeldpagina op onze website. Kom erbij!

Hoe kan ik mij aanmelden als klant?

Je kunt je gemakkelijk aanmelden via de aanmeldpagina op onze website. Kom erbij!

Kan ik ervoor kiezen om alleen gas of alleen elektriciteit af te nemen?

Ja, het is mogelijk om alleen gas of alleen elektriciteit af te nemen.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Meterstanden

Hoe geef ik de meterstanden voor de jaarnota door?

Vlak voordat we je jaarnota opmaken, sturen we je een meterstandenverzoek (meestal per e-mail). Je kunt je meterstanden dan online doorgeven. Als je geen verzoek hebt ontvangen, kun je je meterstanden (nog) niet doorgeven.

Heb je een slimme meter? Dan lezen we je meterstanden uit en hoef je ze niet door te geven.

Hoe geef ik de meterstanden voor de start van de levering door?

Rond de startdatum van de levering sturen we je een verzoek voor meterstanden (meestal per e-mail). Je kunt je meterstanden dan online doorgeven. Als je geen verzoek hebt ontvangen, kun je je meterstanden (nog) niet doorgeven.

Stap je naar ons over? Dan ontvangt je oude leverancier automatisch onze beginstanden voor de eindafrekening. Ben je nieuw in de woning? Dan geef je altijd de meterstanden van de sleuteloverdracht door. Heb je een slimme meter? Dan lezen we je meterstanden uit en hoef je ze niet door te geven.

Welke meterstanden moet ik doorgeven?

Heb je een slimme meter? Dan lezen we je meterstanden uit en hoef je ze niet door te geven. Geen slimme meter? Dan ontvang je een verzoek (meestal per e-mail) als we je meterstanden nodig hebben. Er zijn verschillende soorten meters. Hulp nodig? Bekijk onze meterlezer om te zien welke standen je moet doorgeven.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Zonnepanelen

Hoe kan ik zonne-energie opwekken?

Wij zijn voor decentrale opwekking en vinden dat het voor iedereen mogelijk moet zijn zonne-energie op te wekken. Wij bieden daarom zonnepanelen aan. Kijk voor meer informatie op onze pagina over zonnepanelen.

Wat is het verschil tussen energie opwekken en energie terugleveren?

Energie die je opwekt is niet per se ook de energie die je teruglevert. Als je overdag energie teruglevert, gaat dit direct naar de elektrische apparaten die op dat moment stroom verbruiken. Als er door jou opgewekte energie ‘overblijft’, zal dit worden teruggeleverd aan het net. Dit aantal kilowatturen salderen wij.

Wat is een zonnepaneel?

Zonnepanelen zetten zonne-energie om in elektriciteit. Een zonnepaneel kun je zien als een verzameling van aan elkaar geschakelde zonnecellen. Een  zonnecel is een dun plakje materiaal (silicium) dat tussen twee transparante platen wordt geplaatst. Zodra hier zonlicht opvalt, zet de zonnecel (via een omvormer) zonlicht om in stroom. 

Bekijk meer veelgestelde vragen

Slimme meter

Wanneer lezen jullie mijn slimme meter uit?

Als je een slimme meter hebt, kunnen wij deze op afstand uitlezen. Dit doen wij eens in de 2 maanden en wanneer we meterstanden van je nodig hebben, bijvoorbeeld bij de start van de levering en voor je jaar- of eindnota. Wil je dat we je meter vaker uitlezen? Download dan onze gratis Inzicht-app om écht inzicht te krijgen in je energieverbruik.

 

Hoe kan ik mijn slimme meter aflezen?

De meterstanden op het display van je slimme meter verspringen om de paar seconden. Er zit vaak een gekleurde knop op de meter, die je kunt indrukken om het display tussen de verschillende telwerken te laten verspringen. Kom je er alsnog niet uit? Neem dan contact op met je netbeheerder. Wist je dat je met een slimme meter écht inzicht kunt krijgen in je energieverbruik? Download daarvoor onze gratis Inzicht-app!

Welk telwerk is hoog en welk telwerk is laag?

Het verschilt per meter welk telwerk hoog en laag is. Om dit te controleren kun je kijken welk telwerk overdag actief is en welke in het weekend. Op een 'ouderwetse' meter wordt meestal met een lampje of pijltje aangegeven welk telwerk op dat moment actief is. Hulp nodig bij het aflezen van je meter? Bekijk onze meterlezer!

Bekijk meer veelgestelde vragen

Anna(-familie)

Hoe kan ik Anna bestellen?

Anna is momenteel alleen beschikbaar voor klanten die minstens 1 maand gas afnemen. Ben je net klant geworden? Dan kun je Anna na de eerste succesvolle automatische incasso van het termijnbedrag via Mijn NLE bestellen.

Wat zijn de kosten van Anna?

Voor de Anna-services betaal je €3,99 per maand. Dit bedrag is inclusief btw en wordt tegelijkertijd met je termijnbedrag afgeschreven. Voorwaarde is dat je per automatische incasso betaalt. Let op:  je termijnbedrag wordt dus verhoogd met de kosten voor de Anna-services. 

Wat zijn de voorwaarden van Anna?

Je sluit een contract af voor de Anna-services. Dit staat los van je energiecontract. Je krijgt Anna 5 jaar in bruikleen. Dit betekent dat je haar bij het opzeggen van je Anna-contract weer (in goede staat) bij ons inlevert. Na 5 jaar is Anna jouw eigendom en hoef je haar niet meer in te leveren bij een eventuele opzegging. Je kunt dit vergelijken met de mediabox die je ontvangt van je telecomaanbieder.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Mijn NLE

Ik ben mijn wachtwoord vergeten/kwijt, hoe vraag ik nieuwe gegevens aan?

Je kunt in het inlogscherm van Mijn NLE een nieuw wachtwoord aanvragen. Wij sturen je dan binnen enkele minuten nieuwe inloggegevens toe per e-mail. Heb je aangegeven liever per post te communiceren? Dan ontvang je de nieuwe inloggegevens binnen enkele dagen per post. 

Ik heb mijn e-mailadres gewijzigd, waarom is mijn gebruikersnaam nog mijn oude e-mailadres?

Als je e-mailadres is gewijzigd, wijzigt je originele gebruikersnaam van Mijn NLE niet automatisch mee. Je kunt inloggen met je oude e-mailadres of met je klantnummer. 

Kan ik mijn gebruikersnaam wijzigen?

Nee. Je gebruikersnaam is je e-mailadres. Als je e-mailadres gewijzigd is, kun je contact met ons opnemen zodat wij deze voor je aan kunnen passen. 

Bekijk meer veelgestelde vragen

Cv-ketelonderhoud

Welke cv-ketelonderhoudscontracten biedt NLE aan?

We bieden drie type onderhoudscontracten aan: cv-all-in, cv-basis en cv-plus. Het verschil tussen deze contracten zit hem onder andere in de materiaalkosten. Bij het basiscontract en cv-pluscontract zijn deze exclusief en bij het all-in-contract zijn deze inclusief. Ook maakt het bij het all-in-contract niet uit wat de materiaalkosten bedragen: alle kosten worden gedekt (in tegenstelling tot bij veel andere aanbieders waarbij dit tot een bepaald bedrag is). 

 

Waarom is het belangrijk om een cv-ketelonderhoudscontract af te sluiten?

Een slecht onderhouden cv-ketel zorgt voor onnodig gasverbruik, hoge kosten bij reparatie en is zelfs niet zonder gevaar (o.a. koolmonoxidevergiftiging). Een goed onderhouden cv-ketel stookt zuiniger en geeft minder vaak storingen. Heb je een onderhoudscontract bij ons afgesloten? Dan kun je bij storingen 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bij onze warmtepartner Holland Warmte terecht.  

Hoe werkt een gratis ketelcheck?

Een ketelcheck is een visuele inspectie van de ketel op 28 essentiële punten, waaronder het functioneren en de veiligheid van de cv-installatie. De ketelcheck (t.w.v. €45) wordt kosteloos uitgevoerd als je een van de twee onderhoudscontracten bij ons afsluit. Als dat laatste niet het geval blijkt te zijn, worden de kosten van €45 voor de ketelcheck in rekening gebracht. 

Bekijk meer veelgestelde vragen

Jaar- en eindnota

Wanneer ontvang ik mijn jaarnota?

Wij sturen de jaarnota elk jaar rond de startdatum van je contract. Ben je per 1 juni klant, dan ontvang je elk jaar in juni jouw jaarnota. Wij vragen de meterstanden hiervoor jaarlijks rond de startdatum van je contract op. Als je een slimme meter hebt, worden je standen automatisch uitgelezen. Je jaarnota kun je na ontvangst ook vinden op Mijn NLE.
 

Kan ik een betalingsregeling treffen over mijn jaar- of eindnota?

Je kunt een betalingsregeling treffen bij een nota van minimaal €225,00. Een betalingsregeling over je termijnbedrag is niet mogelijk. Bij het bepalen van het aantal termijnen kijken wij naar de hoogte van de nota en naar je betaalverleden. De termijnen van een betalingsregeling dienen per automatische incasso te worden voldaan. Omdat wij een betalingsregeling altijd met je willen bespreken, kun je daarvoor het beste contact opnemen met onze Klantenservice. Onze Social Hub helpt je er ook graag verder mee. 

Wanneer wordt het bedrag van de jaar- of eindnota afgeschreven/uitgekeerd?

De betaaldatum van de jaar- of eindnota ligt ongeveer 2 weken na de factuurdatum. Dit geldt ook voor een tegoed. Deze datum staat onderaan de eerste pagina van je jaarnota vermeld. Een tegoed kan alleen worden uitgekeerd als het juiste IBAN bij ons bekend is.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Verhuizen

Hoe kan ik een verhuizing doorgeven?

Wanneer je verhuist, verhuist je energiecontract gewoon mee. Je kunt een verhuizing eenvoudig doorgeven via Mijn NLE. Wil je Anna ook meeverhuizen? Neem dan even contact op met onze Klantenservice. Lees hier meer over het verhuizen van Anna. 

Hoe lang van tevoren moet ik een verhuizing doorgeven?

Wij maken de verhuizing binnen 1 werkdag voor je in orde. Ook kun je eenvoudig je verhuizing via Mijn NLE doorgeven. Wel zo makkelijk!

Wanneer moet ik bij een verhuizing de meterstanden doorgeven?

Als je verhuist (en je neemt je energiecontract mee), ontvang je een meterstandenkaart voor zowel je nieuwe als je oude woning. Het is in elk geval belangrijk dat je de meterstanden noteert zodra je je nieuwe sleutels krijgt en/of je oude sleutels inlevert. Deze standen kun je invullen op de kaart(en).  

Bekijk meer veelgestelde vragen

Verlengen

Hoe kan ik mijn energiecontract verlengen?

Als je huidige contract binnen een half jaar afloopt, vind je een persoonlijke verlengingsaanbieding op jouw Mijn NLE-pagina. Hier kun je eenvoudig je contract verlengen. Je kunt natuurlijk ook contact opnemen met onze Klantenservice.

Ik heb mijn contract verlengd, wat wordt mijn nieuwe termijnbedrag?

Als je je contract verlengt, wordt je termijnbedrag niet direct aangepast. Zodra wij je jaarnota opmaken, wordt je nieuwe termijnbedrag vastgesteld.

Waarom krijg ik al een verlengingsaanbod terwijl mijn huidige contract pas over een paar maanden afloopt?

Omdat wij je graag scherp houden, benaderen we je enkele maanden voor afloop van je contract met een vrijblijvend verlengingsaanbod. Je kunt je contract verlengen vanaf 6 maanden voor de einddatum. Je persoonlijke aanbod staat altijd voor je klaar in Mijn NLE.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Groene stroom

Biedt NLE ook groene stroom aan?

Ja, bij NLE kun je als klant zelf kiezen hoe groen je de elektriciteit wilt hebben. Kijk voor meer informatie over de verschillende opties onze pagina met groene stroompakketten.

Hoe wekt NLE groene stroom op?

NLE wekt zelf geen stroom op. Groene-stroomproducenten leveren hun groene stroom aan het elektriciteitsnet. Daarvoor ontvangen zij certificaten, de zogeheten Garanties van Oorsprong (GvO’s). Die GvO’s kun je als leverancier (wij dus) kopen van de groene-stroomproducenten. Dat kan direct of via gespecialiseerde handelsbedrijven. Dit geldt voor alle groene stroom in Europa. Met de GvO’s krijgt de elektriciteit van de leverancier haar ‘bron’. 

Is groene stroom echt beter voor het milieu?

Als gebruiker merk je niet of je groene stroom of grijze stroom afneemt. De manier waarop deze stroom opgewekt wordt, maakt het verschil. Met name de door Nederlandse windmolens opgewekte groene stroom is beter voor het milieu. NLE biedt drie verschillende groene stroompakketten aan. Bekijk voor meer informatie onze pagina over groene stroom.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Betalingen

Welke nota’s moet ik nog betalen?

Op je persoonlijke Mijn NLE-pagina zie je onder ‘Mijn betaalgegevens’ bij ‘Mijn nota’s’ eenvoudig welke nota’s nog betaald moeten worden

Hebben jullie mijn betaling ontvangen?

Als je het juiste betalingskenmerk hebt gebruikt, ontvangen we je betaling binnen 3 werkdagen. Op Mijn NLE kun je onder ‘mijn betaalgegevens’ bij ‘mijn nota’s’ controleren of wij de betaling hebben ontvangen.

Hoe kan ik mijn termijnbedrag wijzigen?

Je kunt gemakkelijk je termijnbedrag wijzigen via je persoonlijke Mijn NLE-pagina.

Bekijk meer veelgestelde vragen

Mijn contract

Waar vind ik mijn klantnummer?

In de e-mail bij je energiecontract communiceren wij je klantnummer. Alle correspondentie die je hierna van ons ontvangt is voorzien van je klantnummer. Daarnaast vind je je klantnummer op Mijn NLE. 

Ik heb mijn energiecontract ontvangen, maar er klopt iets niet. Wat moet ik doen?

Het is natuurlijk erg belangrijk dat de informatie op je energiecontract juist is. Zie je iets dat niet klopt, neem dan zo snel mogelijk telefonisch contact op met onze Klantenservice. Op Mijn NLE kun je na ontvangst van je energiecontract zelf ook direct een aantal aanpassingen doorvoeren. 

(Let op: het antwoord op deze vraag is gebaseerd op de contractvoorwaarden die gelden vanaf 26 mei 2015.)

Ik wil graag het contract overzetten op een andere naam, is dit mogelijk?

Buiten de wettelijke bedenktijd (14 kalenderdagen vanaf de ontvangst van je energiecontract) is het niet mogelijk om een energiecontract over te zetten op een andere naam. In het geval van overlijden maken we hiervoor een uitzondering. De wettelijke partner kan in dit geval het contract overnemen. Meer informatie hierover vind je op deze pagina

Bekijk meer veelgestelde vragen