Woonwaard

Welkom bij de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE). Op 29 oktober 2013 hebben wij het meest voordelige 1-jarige energiecontract kunnen aanbieden aan de deelnemers van de Collectieve Inkoop Energie. Als deelnemer aan deze groepsinkoop kun je nu profiteren van zeer gunstige vaste tarieven voor elektriciteit en gas. Ben je al klant bij NLE, dan kun je ook kiezen voor een 3-jarig energiecontract.

Aanmelding

Als je hebt deelgenomen aan de Collectieve Inkoop Energie van 29 oktober 2013, ontvang je van Woonwaard een persoonlijk aanbod per e-mail. Je kunt je alleen via Woonwaard aanmelden voor deze speciale aanbieding.

Tarieven

In je persoonlijke overzicht op de website van Woonwaard kun je de tarieven nalezen. Je ontvangt van NLE binnen een week na je aanmelding per post jouw nieuwe energiecontract met hierin de energietarieven.

Volledige overstapservice

Wij zorgen ervoor dat je overstap naar NLE snel en probleemloos verloopt.

  • Afhankelijk van de resterende looptijd van de overeenkomst bij je vorige leverancier of een door jou opgegeven ingangsdatum, bepalen wij de startdatum van de energielevering op je adres. Doorgaans duurt de volledige verwerking van de overstap vier tot acht weken.
  • Enkele dagen na je aanmelding ontvang je per post je nieuwe energiecontract met de tarieven en voorwaarden.
  • Ongeveer een week voor de start van de levering van stroom en gas ontvang je een meterstandenkaart. Het is van belang dat je de meterstanden dan zo snel mogelijk opschrijft en aan ons doorgeeft. Hiermee wordt bepaald wat je verbruik is zodat je maandelijkse voorschotbedrag kan worden berekend. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen meterstandenkaart. 
  • Wij zeggen de overeenkomst bij je huidige leverancier voor je op.
  • Zodra de energielevering aan jou start, ontvang je hiervan een bevestiging met de hoogte van je maandelijkse voorschotbedrag.
     

Overstapteam voor vragen en advies

Voor de deelnemers aan de Collectieve Inkoop Energie van Woonwaard staat een speciaal overstapteam klaar. Dit team staat graag tot je beschikking voor al je vragen over je aanmelding en over de verdere verwerking van je overstap. Zij zijn te bereiken via woonwaard@nle.nl of via 010-2405017 (lokaal tarief, werkdagen van 09:00 tot 17:00).

Onderaan deze pagina vind je de antwoorden op veelgestelde vragen. 

Voorschotbedrag en verbruik

Na afronding van de overstap ontvang je van NLE een schriftelijke bevestiging met de hoogte van je maandelijkse voorschot. Het voorschotbedrag is gebaseerd op je standaard jaarverbruik zoals wij dit van de netbeheerder doorkrijgen. Je ontvangt over enkele weken nog meterstandenkaarten, zodat je je actuele meterstanden kunt opgeven. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen meterstandenkaart. Deze standen worden gebruikt voor de berekening van je standaard jaarverbruik. Omdat het standaard jaarverbruik kan afwijken van het verbruik dat je bij je aanmelding heeft opgegeven aan Woonwaard, kan het voorschotbedrag ook verschillen van de inschatting van de kosten die door Woonwaard is gemaakt op basis van het door jou opgegeven verbruik.

Veelgestelde vragen

Hieronder vind je de antwoorden op de meestgestelde vragen.

1. Wanneer geef ik mijn meterstanden door?
Wij sturen een meterstandenkaart toe waarmee je de meterstanden kunt doorgeven. Je ontvangt deze ongeveer een week voordat wij starten met de energielevering op jouw adres. Het is van belang dat je de actuele meterstanden dan ook zo snel mogelijk aan ons doorgeeft. Als je een slimme meter hebt, worden je meterstanden digitaal opgenomen. In dat geval ontvang je geen meterstandenkaart.

2. Wanneer start de levering op mijn adres?
De volledige verwerking van de overstap duurt doorgaans vier tot acht weken vanaf het moment van de aanmelding. Wij controleren eerst in het landelijke register of je nog een contract voor bepaalde tijd hebt bij een andere energieleverancier.

Als je momenteel geen ander energiecontract voor bepaalde tijd hebt, dan zullen wij naar verwachting vier tot acht weken na je aanmelding starten met de energielevering op jouw adres.
Heb je een contract met een vaste looptijd dat uiterlijk tot 4 juni 2014 loopt, dan starten wij met leveren als je oude contract afloopt. Zo voorkomen we dat je een boete krijgt vanwege contractbreuk. Je ontvangt hierover binnen een week na je aanmelding schriftelijk bericht van NLE.

Heb je een contract met een vaste looptijd dat afloopt na 4 juni 2014, dan zullen wij de levering binnen vier tot acht weken overnemen. Wij stellen de levering dus niet uit tot je oude contract is afgelopen. Je huidige energieleverancier kan je in dit geval een opzegvergoeding in rekening brengen. Je ontvangt hierover binnen een week na je aanmelding schriftelijk bericht van NLE.

Zodra wij starten met leveren, ontvang je hierover een schriftelijke bevestiging met daarin ook de hoogte van je maandelijkse voorschotbedrag.
 
3. Meldt NLE mij af bij mijn huidige leverancier?
Wij zeggen het contract met je huidige energieleverancier voor je op. Dat hoeft je dus niet zelf te doen.

4. Krijg ik de opzegvergoeding van mijn vorige leverancier terug? 
Wij controleren eerst in het landelijk register of je ergens anders een lopend energiecontract hebt. Heb je volgens het register een energiecontract met een vaste looptijd dat tot 4 juni 2014 loopt, dan starten wij met leveren als je oude contract afloopt. Zo voorkomen we dat je een boete krijgt vanwege contractbreuk. Heb je een contract met een vaste looptijd dat na 4 juni 2014 afloopt, dan stellen wij de levering niet uit maar gaan binnen vier tot acht weken over tot levering. Als je vorige energieleverancier je dan een opzegvergoeding in rekening brengt omdat je het contract voortijdig hebt verbroken, wordt dit niet door NLE vergoed. 

5. Kan ik me ook aanmelden via de Collectieve Inkoop Energie als ik al klant ben bij NLE?
Ook als je al klant bent bij NLE, kun je ook kiezen voor de tarieven van de Collectieve Inkoop Energie. Houd echter wel rekening met het volgende:

Als je al een contract met een vaste looptijd hebt dat uiterlijk 4 juni 2014 afloopt, dan gaat het nieuwe energiecontract (en de daarbij horende tarieven) in zodra je oude contract is afgelopen. Je krijgt hierover binnen een week na je aanmelding een schriftelijke bevestiging.
Heb je een contract met een vaste looptijd dat afloopt na 4 juni 2014, dan vervangt het nieuwe contract (en de daarbij horende tarieven) per 1 juni 2014 het oude contract. Alle eventuele rechten op (toekomstige) kortingen behorende bij je oude contract komen bovendien te vervallen. Je ontvangt binnen een week na je aanmelding bericht als deze situatie voor jou van toepassing is.

6. Ik wil alsnog afzien van mijn keuze, waar kan ik dat melden?
Je kunt de overeenkomst binnen 14 kalenderdagen na ontvangst van de schriftelijke bevestiging aanmelding annuleren. Dit kun je schriftelijk of telefonisch doorgeven aan ons speciale overstapteam. Je vindt de contactgegevens hierboven. 

7. Wat gebeurt er als mijn contract over 1 of 3 jaar is afgelopen? 
Na afloop van het contract blijft NLE gewoon doorleveren tegen de dan geldende tarieven totdat je overstapt naar een andere leverancier of een nieuw contract met NLE aangaat. Je kunt na afloop van het contract ieder moment overstappen naar een andere energieleverancier, met inachtneming van een opzegtermijn van 30 dagen. Je bent dan dus niet gebonden aan een 'stilzwijgende verlenging' van 1 jaar. NLE zal je ruim van tevoren een aanbod doen.

8. Ik heb een vraag over mijn overstap of over een brief die ik heb ontvangen over de overstap, waar kan ik terecht?
Wij hebben een speciaal overstapteam voor de deelnemers aan de Collectieve Inkoop Energie van Woonwaard. Dit team staat graag tot je beschikking voor al je vragen over je aanmelding en de verdere verwerking van je overstap. Je vindt de contactgegevens hierboven.

9. Wanneer weet ik wat ik maandelijks betaal?
Na afronding van de overstap ontvang je van ons een schriftelijke bevestiging, daarin staat ook je maandelijkse voorschotbedrag.

10. Hoe wordt het maandelijkse voorschotbedrag berekend?
Het maandelijkse voorschotbedrag wordt berekend op basis van je tarieven en je standaard jaarverbruik. Het standaard jaarverbruik is het gemiddelde verbruik in jouw woning dat door de netbeheerder wordt berekend op basis van het verbruik in de afgelopen jaren. Met dit standaard jaarverbruik berekenen wij je maandelijkse voorschot. Het standaard jaarverbruik kan afwijken van het verbruik dat je aan Woonwaard hebt opgegeven bij je aanmelding, daarom kan het voorschotbedrag ook afwijken van de inschatting van de kosten die door Woonwaard is gemaakt. 

11. Wordt de kwaliteit van de leverancier ook meegenomen in de Collectieve Inkoop Energie? 
Woonwaard vindt het belangrijk dat naast de laagste prijs ook de kwaliteit van de leverancier wordt meegewogen. De componenten duurzaamheid (groene stroom en gas), service en reputatie zijn bepalend zijn voor de kwaliteit. De kwaliteit is ook meegenomen in de Collectieve Inkoop Energie van 29 oktober 2013. Door het winnen van het energiecollectief, erkent Woonwaard de kwaliteit van NLE.