You're on the prod environment.

De energieprijzen stijgen

Wat betekent dit voor jou?

We kunnen er niet meer omheen: de energieprijzen zijn de afgelopen tijd enorm gestegen En het is onduidelijk of de prijzen blijven stijgen. Het stijgen van de energieprijzen heeft meerdere oorzaken. Het heeft te maken met het koude voorjaar, veel vraag naar gas wereldwijd vanwege het aantrekken van de economie, een beperkte gaswinning in Nederland en ook minder gasaanbod vanuit andere belangrijke landen zoals Rusland. Net zoals alle andere energieleveranciers hebben wij hier geen invloed op.

Dit alles zorgt voor veel onrust. Door al het verschillende nieuws over de ontwikkelingen begrijpen we dat jij je afvraagt wat dit voor jou betekent. Uiteindelijk willen we er allemaal warm bij zitten deze winter zonder al te hoge kosten. Daarom helpen je graag op weg!

Ik heb een vast energiecontract

Als je een vast contract hebt, verandert er niets tot het einde van je contract. Zoals de naam ‘vast’ al aangeeft, heb jij met jouw contract vaste prijzen tot het einde van je contract. Daarna kun je je contract gewoon weer verlengen en vastzetten om verzekerd te zijn van vaste tarieven voor een bepaalde periode. De einddatum vind je heel makkelijk op Mijn NLE.

Ik heb een variabel energiecontract

Momenteel is er veel onduidelijkheid over de prijsontwikkeling van energie, ook voor ons als energieleverancier. Als de prijzen hoog blijven of nog verder stijgen, loop je met een variabel contract een risico op hoge kosten, omdat deze tarieven tussentijds kunnen wijzigen.

Met een vast contract weet je waar je de komende tijd aan toe bent. Je zou ervoor kunnen kiezen om nu je tarief vast te zetten, maar dat is geen garantie voor een betere prijs ten opzichte van je huidige variabele tarief. Niemand weet hoe de gasprijzen zich gaan ontwikkelen de aankomende periode. We hebben wel een persoonlijk aanbod voor je klaarstaan, mocht je je variabele contract willen omzetten naar een vast contract. Je bekijkt dit aanbod in Mijn NLE.

Mijn vaste contract loopt binnenkort af

Loopt je contract binnenkort af? Dan ben je tot die tijd nog verzekerd van vaste tarieven die niet wijzigen. We zetten een verlengaanbod voor je klaar op Mijn NLE waarbij je verzekerd bent van vaste tarieven. We informeren je ongeveer een maand voordat je contract afloopt wat de dan geldende variabele tarieven zijn.

Ik heb een verlengaanbod ontvangen. De kosten zijn veel hoger.

We doen je op dit moment het scherpst mogelijke verlengaanbod. Helaas valt dit door de gestegen energietarieven vaak een stuk hoger uit, dan de huidige tarieven van onze klanten. Als je kiest voor het verlengen van je contract met de tarieven die we je bieden, dan ben je de komende tijd wel verzekerd van die tarieven. Eventuele prijsstijgingen hebben dan geen invloed op je tarieven.

Verlengt je je contract niet? Dan gaat je vaste contract, zodra het afloopt, over in een contract met variabele tarieven. Vaak worden in de energiemarkt deze tarieven eens per half jaar aangepast. Vanwege de gestegen energietarieven bestaat de kans dat we ook tussentijds de tarieven wijzigen, in lijn met de huidige inkooptarieven.

Moet ik mijn termijnbedrag verlagen of wijzigen?

Wij adviseren om het termijnbedrag niet te wijzigen of juist expres te verlagen. Dit kan resulteren in een bijbetaling op je jaar- of eindnota. Het is belangrijk dat het termijnbedrag past bij jouw verbruik. Bekijk je verbruik op Mijn NLE.

In de media is te lezen dat er een kans bestaat dat (kleine) energiebedrijven omvallen door de stijgende energieprijzen. Is er een risico dat NLE failliet gaat?

Nee, geen zorgen! NLE (net als Budget Energie onderdeel van de Nuts Groep) behoort met ruim 700.000 energieklanten tot de 4 grootste energieleveranciers. Ons inkoopbeleid is zo ingericht dat de financiële risico’s klein blijven. Dit neemt natuurlijk niet weg dat het voor zowel NLE als onze klanten beter is om zo min mogelijk stroom en gas te verbruiken. Vanuit duurzaam én financieel aspect.

Wat kan ik doen om mijn energierekening laag te houden?

Heel simpel: zo min mogelijk stroom en gas gebruiken. Natuurlijk is het tijdens de winterperiode bijna niet mogelijk om géén energie te gebruiken. Toch is het belangrijk dat we ons hier allemaal van bewust zijn. Trek een trui aan i.p.v. de verwarming wat hoger te zetten. Zorg dat de warmte binnenblijft door tochtstrips, radiatorfolie en extra isolatie. Haal alle stekkers uit het stopcontact als een apparaat is opgeladen. Met deze kleine aanpassingen kun je toch al een hoop besparen.

Kan ik nog steeds klant worden bij NLE?

Jazeker, je kunt nog steeds klant worden bij NLE. Wij weten op dit moment ook niet of de energieprijzen nog verder stijgen of dalen. Het kan daarom verstandig zijn om tarieven langer vast te zetten. Wel gaat je contract in per april, omdat we vanaf dat moment voordeligere tarieven kunnen bieden.

Waarom gaan jullie nieuwe klanten met een vast contract pas per april beleveren?

Op dit moment zijn de inkooptarieven voor stroom en gas erg hoog. Om je een zo voordelig mogelijk aanbod te kunnen doen, kunnen wij het energiecontract pas in laten gaan per april 2022. We kunnen je dan een voordeliger aanbod doen, dan wanneer wij het energiecontract direct per volgende maand in zouden laten gaan. Om die reden kun je vanaf april de voordelige tarieven pas weer vastzetten.

Wel is het mogelijk, als je kiest voor een variabel tarief, aan te melden met de reguliere leveringstermijn van minimaal 35 dagen. Deze tarieven staan, zoals het woord ‘variabel’ al aangeeft, niet vast. Deze tarieven kunnen dus tussentijds gewijzigd worden.

Wil je toch dat het contract eerder ingaat in verband met een verhuizing? Dan kunnen we eerder leveren d.m.v. een spoedaanmelding. Dit kun je regelen via Mijn NLE.

Hoe vaak worden de variabele tarieven aangepast?

Voorheen werden onze variabele tarieven elk half jaar aangepast, maar dat deze werkwijze gaat veranderen sluiten we op dit moment niet uit. Het kan daarom slim zijn om tarieven langer vast te zetten.

Ik ben het niet eens met de hoogte van de variabele tarieven. Kan ik bezwaar maken?

Je bent niet verplicht om gebruik te maken van de variabele tarieven. Als je nu variabele tarieven betaalt, dan bent je niet gebonden aan een energiecontract. Je bent in de mogelijkheid om een vast contract bij ons af te sluiten of kosteloos over te stappen naar een andere leverancier.

Meer informatie over jouw energiecontract, aanbod of je verbruik?

Bekijk het op Mijn NLE.