You're on the prod environment.

Huidige ontwikkelingen energiemarkt

27 juli 2022

De energieprijzen zijn nog altijd hoog. Op deze pagina vertellen we je graag meer over de huidige situatie op de energiemarkt. De gaslevering vanuit Rusland speelt hierin een belangrijke rol. Deze situatie heeft veel invloed op variabele energiecontracten en roept heel begrijpelijk vragen op. Daarom vertellen we je hier graag meer over.

De energiemarkt

Waar komt het gas van NLE vandaan?

Het gas dat wij leveren wordt ingekocht via Europese handelspartners, die wij een vergoeding voor afname geven.

Kan ik nog steeds klant worden bij NLE?

Gezien de huidige ontwikkelingen in de energiemarkt, bekijken we van dag tot dag wat we onze klanten kunnen aanbieden. Op onze website vind je ons actuele energieaanbod.

Heeft NLE contracten met Gazprom?

Nee, NLE koopt niet rechtstreeks gas in bij Gazprom. Het gas dat wij leveren wordt ingekocht via Europese handelspartners. De kans bestaat daarbij wel dat ons gas dus deels uit Russisch gas bestaat.

Is er nu genoeg gas in Nederland?

In Nederland zorgt GasTerra voor de fysieke levering van gas en op dit moment is er voldoende gasvoorraad. GasTerra zorgt ervoor dat we nu gas vanuit andere landen dan Rusland halen, nu de levering vanuit Gazprom is gestaakt. Wel wordt er nog gewerkt om de gasvoorraden aan te vullen voor komende winter. Dit is lastiger dan andere jaren, voornamelijk doordat Rusland minder gas levert.

Mijn energiecontract

Moet ik mijn termijnbedrag verlagen of wijzigen?

Wij adviseren om het termijnbedrag niet te wijzigen of juist expres te verlagen. Dit kan resulteren in een bijbetaling op je jaar- of eindnota. Het is belangrijk dat het termijnbedrag past bij jouw verbruik.

Benieuwd naar je huidige verbruik? Bekijk het op Mijn NLE.

Ik heb een vast energiecontract

Als je een vast contract hebt, verandert er niets tot het einde van je contract. Zoals de naam ‘vast’ al aangeeft, heb jij met jouw contract vaste prijzen tegen je huidige tarieven. Als je contract afloopt, gaat deze automatisch over op het variabele tarief. De einddatum vind je heel makkelijk op Mijn NLE

Mijn vaste contract loopt binnenkort af

Loopt je contract binnenkort af? Dan ben je tot die tijd nog verzekerd van vaste tarieven die niet wijzigen. Na de einddatum van je contract gaat je contract automatisch over in een contract met variabele tarieven. We informeren je ongeveer een maand voordat je contract afloopt wat de tarieven in jouw geval zullen zijn.

Ik heb een variabel energiecontract

Heb je een variabel contract? Dan betaal je variabele tarieven. Deze tarieven worden maandelijks vastgesteld. Zo houden we de energieprijzen voor jou als klant duidelijk en eerlijk. Op deze manier betaal je altijd actuele tarieven. De tarieven bewegen mee met de inkoopprijzen, als ze stijgen én als ze dalen. Bekijk hier wat dit voor jou betekent.

Hoe vaak worden de variabele tarieven aangepast?

Bij NLE passen we onze variabele tarieven maandelijks aan. Zo houden we de energieprijzen voor jou als klant duidelijk en eerlijk. Op deze manier betaal je altijd actuele tarieven. De tarieven bewegen mee met de inkoopprijzen, als ze stijgen én als ze dalen. Je leest er hier alles over!

Ik ben het niet eens met de hoogte van de variabele tarieven. Kan ik bezwaar maken?

Je bent niet verplicht om gebruik te maken van de variabele tarieven. Als je nu variabele tarieven betaalt, dan ben je niet gebonden aan een energiecontract. Je mag dus ook kosteloos overstappen naar een andere leverancier. Meer informatie? Bekijk hier het bericht over de variabele tarieven.

Kan ik mijn contract verlengen?

De huidige ontwikkelingen in de energiemarkt zorgen voor hoge én onzekere energieprijzen. Het is daardoor op dit moment niet mogelijk om je huidige energiecontract bij ons te verlengen. Na de einddatum van je contract gaat het automatisch over in een contract met variabele tarieven. We informeren je ongeveer een maand voordat je contract afloopt wat de tarieven in jouw geval zullen zijn.

Waarom kan ik nu geen vast energiecontract bij jullie afsluiten?

Door de onzekere situatie op de energiemarkt is het inkopen van energie voor de langere termijn nu erg moeilijk én risicovol is. Het is daardoor op dit moment niet mogelijk om een vast energiecontract bij ons af te sluiten.

Heb je op dit moment een variabel energiecontract bij ons? Dan hoor je natuurlijk van ons zodra de mogelijkheid er weer is om een vast contract af te sluiten. Maar voorlopig is hier nog geen sprake van.

Wanneer kan ik weer een vast contract afsluiten?

Door de onzekere situatie op de energiemarkt is het inkopen van energie voor de langere termijn nu erg moeilijk én risicovol. Daarom bieden we nu geen vaste energiecontracten aan. Het is nog niet duidelijk wanneer we dit wel weer gaan aanbieden. Zodra we dit wel weer gaan doen, dan hoor je natuurlijk van ons.

Ik heb een variabel energiecontract. Wordt mijn termijnbedrag verhoogd als de prijzen stijgen?

Als je een variabel contract hebt, wijzigen je tarieven elke maand. We hebben hier in je termijnbedrag rekening mee gehouden en berekend aan de hand van het verwachte verbruik op jouw adres. Afhankelijk van de ontwikkelingen in de markt en je verbruik kan het zijn dat je termijnbedrag toch verhoogd moet worden. Als dit het geval is, dan zullen we je informeren en je termijnbedrag verhogen.

Zolang de markt onstabiel blijft, raden we je aan om je termijnbedrag verder niet te verlagen. Zo voorkom je dat je moet bijbetalen op je eind- of jaarnota.

Benieuwd naar je huidige verbruik en of je termijnbedrag passend is hierbij? Bekijk het op Mijn NLE.

Hoe controleer ik of mijn termijnbedrag hoog genoeg is?

Je kunt op Mijn NLE zelf controleren of je voldoende betaalt bij je verbruik. Je kunt dit berekenen met de Termijnbedragmanager aan de hand van je meterstanden. Het is altijd slim om dit eens in de twee maanden te doen, om zo een bijbetaling op je jaar- of eindnota te voorkomen. Als je een slimme meter hebt, krijg je ook maandelijks een verbruiksoverzicht per e-mail. Dit geeft dus ook inzicht in je verbruik en of je voldoende betaalt.

Vermindering energiebelasting en btw

Ontvang ik een compensatie van de overheid door de stijgende energieprijzen?

Elk jaar compenseert de overheid een deel van je energierekening. Dit gebeurt automatisch en daar hoef je verder dus niets voor te doen. Dit bedrag wordt de vermindering van energiebelasting genoemd. In 2021 was deze al € 558,56. In 2022 is het verhoogd naar bijna € 824,77, vanwege de stijgende energieprijzen. Dit geldt alleen voor adressen met een verblijfsfunctie, zoals een woning of kantoorpand.

Huishoudens met een minimum inkomen hebben in het eerste kwartaal van 2022 een extra compensatie ontvangen vanuit hun gemeente. In juli is bepaald dat deze zelfde groep in het najaar opnieuw een energietoeslag van ongeveer € 500,- ontvangt. Lees meer hierover bij ‘Ik heb een laag inkomen.Ontvang ik een extra compensatie van de overheid?’.

Per 1 juli 2022 heeft de overheid de btw op stroom en gas van 21% naar 9% verlaagd. Deze tijdelijke maatregel vanuit de Rijksoverheid duurt t/m 31 december 2022. Als energieleverancier berekenen wij deze verlaging in je termijnbedrag en vervolgens dus ook op je jaar- of eindnota.

Al onze klanten hebben een e-mail ontvangen met daarin hun nieuwe termijnbedrag, berekend met 9% btw. Op 1 januari 2023 passen we 'm weer aan, als de btw weer naar 21% wordt verhoogd.

Wat is vermindering van energiebelasting?

De vermindering van energiebelasting is een korting vanuit de overheid op de energiebelasting voor elektriciteit, omdat energie een basisbehoefte is. Het is een vast bedrag dat wij op je jaar- of eindnota in mindering brengen. Bekijk je jaar- of eindnota op Mijn NLE.

Hoe ontvang ik compensatie van de overheid?

Om de vermindering van energiebelasting te ontvangen hoef je niets te doen. Wij brengen dat bedrag in mindering op je jaar- of eindnota als je een adres hebt mét verblijfsfunctie. Dat is een adres waar je kunt verblijven, zoals een woning of kantoorpand.

Huishoudens met een minimum inkomen hebben in het eerste kwartaal van 2022 een extra compensatie ontvangen vanuit hun gemeente. In juli is bepaald dat deze zelfde groep in het najaar opnieuw een energietoeslag van ongeveer € 500,- ontvangt. Ook dit keer zal dit via de gemeente verlopen. Lees meer hierover bij ‘Ik heb een laag inkomen. Ontvang ik een extra compensatie van de overheid?’.

Daarnaast heeft de overheid per 1 juli 2022 de btw op stroom en gas van 21% naar 9% verlaagd. Deze tijdelijke maatregel vanuit de Rijksoverheid duurt t/m 31 december 2022. Als energieleverancier berekenen wij deze verlaging in je termijnbedrag en vervolgens dus ook op je jaar- of eindnota.

Al onze klanten hebben een e-mail ontvangen met daarin hun nieuwe termijnbedrag, berekend met 9% btw. Op 1 januari 2023 passen we 'm weer aan, als de btw weer naar 21% wordt verhoogd.

Ik heb een laag inkomen. Ontvang ik een extra compensatie van de overheid?

Huishoudens met een minimum inkomen krijgen inderdaad een compensatie van de overheid. In het eerste kwartaal van 2022 ontvingen zij een energietoeslag tot € 800,- wanneer zij maximaal 120% van het minimumloon verdienen. Dit is een eenmalige toeslag bovenop de vermindering van energiebelasting. Het bedrag werd per gemeente bepaald. Als je bijstand ontvangt, kreeg je dit bedrag automatisch. Je hoefde hiervoor dus niks te doen. De andere groep met een laag inkomen kon deze toeslag aanvragen bij de gemeente waarin ze wonen.

In juli 2022 is bepaald dat dezelfde huishoudens met een laag inkomen bovenop de energietoeslag van € 800,- nu nogmaals ongeveer € 500,- gaan ontvangen. Het uitkeren van dit bedrag zal op dezelfde manier (via de gemeente) verlopen. Gemeenten streven ernaar dit bedrag nog in 2022 uit te keren, met eventueel een kleine uitloop naar begin 2023. Als je in aanmerking komt voor dit bedrag, hoef je als je bijstand ontvangt hier dus opnieuw zelf niets voor te doen. En behoor je niet tot deze groep, maar heb je wel een minimum inkomen, dan kun je deze toeslag opnieuw aanvragen via je gemeente.

Heb je nog vragen over deze toeslag? Meer informatie kun je vinden op deze pagina van Rijksoverheid.

Meer informatie

Wat kan ik doen om mijn energierekening laag te houden?

Heel simpel: zo min mogelijk stroom en gas gebruiken. Dat is de komende lente en zomer natuurlijk makkelijker dan in de winter. Tijdens koudere periodes is het bijna niet mogelijk om géén energie te gebruiken. Toch is het belangrijk dat we ons hier allemaal van bewust zijn. Trek een trui aan i.p.v. de verwarming wat hoger te zetten. Zorg dat de warmte binnenblijft door tochtstrips, radiatorfolie en extra isolatie. Haal alle stekkers uit het stopcontact als een apparaat is opgeladen. Met deze kleine aanpassingen kun je toch al een hoop besparen.

Wil je meer informatie over jouw energiecontract, aanbod of verbruik?

Bekijk het op Mijn NLE